Wednesday, September 21, 2011

Masa Adalah Ubat Yang Mujarab

Beginilah hidup, seolah-olah bersahabat dengan "kesedihan". sejak kecil kita sering didatanginya walaupun hakikatnya kita sangat membencinya. Entah berapa kali kita telah dilanda kesedihan sepanjang hidup kita ini, dan entah berapa ratus kali telah kita halau jauh-jauh perasaan ini namun dia tetap kembali, menghampiri dan mendampingi kita. Kata orang inilah warna kehidupan, aku masih tercari-cari apakah warna dia sebenarnya, mungkinkah hitam! atau merah menyala seperti api yang dahagakan air mata.

Aku tertanya-tanya apakah status "kesedihan" pada kita sebagai orang islam dan insyallah beriman. Apakah kita perlu menganggap dia sebagai musuh atau sebagai teman. Jika kita menganggap dia musuh tidak salah kita membencinya dan begitu juga sebaliknya jika kita menganggap dia teman tidak salah kita mencintai dan merindui kedatangannya.Ketika dilanda kesedihan, kita menangis mengenangkan nasib seolah-olah kita tidak lagi mampu keluar dari selimut kesedihan itu. Seperti ia tidak akan pergi buat selama-lamanya. Namun bila masa berlalu, dia membawa bersama kesedihan itu pergi. Terbukti kita masih belum mengenalinya walaupun dari kecil kita sudah bergaul dengannya.


Hari ini kita sendiri telah lupa berapa banyak sudah babak-babak kesedihan yang telah kita lalui sedangkan ketika kita menghadapinya seperti tiada daya, hilang segala upaya, tiada penghujungnya. Ramai yang tertipu dengannya, sehingga ada yang sanggup membunuh diri. Mungkin mereka fikir mati sebagai pengubat, mereka silap, mati sebegitu sebagai azab dan mereka bakal melalui detik-detik cemas kesedihan dan kesakitan yang tiada penghujungnya akibat tidak amanah dengan nyawa yang Allah pinjamkan.


Tidak kisahlah apa statusnya, teman atau musuh akan aku hadapinya dengan bijaksana. Aku sangat masak dan cukup mengenalinya kini. Kehidupan ini luas jika dilihat dari demensi akhirat, tiada apa untuk dibandingkan dengan kesedihan kita yang tak seberapa ini. Aku percayakan janji tuhan bagi orang-orang yang sabar ganjarannya besar. 



No comments:

Post a Comment